2015-03-08

Bild 2


Idag var det dag för bild workshop. Förmiddagen ägnades åt att arbeta med att tillverka papper och papier maché. Under eftermiddagen arbetade vi med lera.

Att tillverka eget pappet var enkelt och roligt. Det är något som jag kan tänka mig att arbeta med i förskolan. Vi klippte ner små pappersbitar i en stor låda med vatten. När vi ansåg att det var lagom med pappet i mixade vi detta med en stavmixer. Sedan la en i taget ner en ram (ramen var gjord av träbitar och myggnät). Formen drogs sakta upp genom vattenmassan. Lite av vattnet fick rinna av sedan la vi en tidning på pappersmassan och vände allt och la på bordet. Att lossa formen från pappret var inga problem så länge man inte torkade bort vattnet. När vi lossat på formen kunde vi antingen dekorera pappret direkt med glitter, avtryck eller snöre. Annars kunde man också vänta tills pappret torkat och rita något på sitt papper då. Dock tog det cirka två dygn för pappret att torka.

Här ser ni händelseförloppet

Att göra papier maché var inte min grej. Därför har jag endast en bild. Jag kände mig inte inspirerad att skapa något. Bilden nedan visar i alla fall grunden till papier maché. En hink med malt papper, vatten och tapetlim. Allt detta ska mixas till en "gegga" När man fått en bra gegga ska man lägga geggan i ett bomullstyg och pressa ut vattnet. Detta så att geggan blir torr och du kan skapa något. Antingen i en form, eller med hjälp av händerna.


När jag stod och kämpade med min papier maché kände jag att detta är något som jag inte vill göra med barnen. Dels för att det var kladdigt, dels var det svårt. När vi tillverkade papper en halvtimme tidigare tyckte jag det var mysigt och härligt med allt kladd. Men detta var för kladdigt, jag fick till en bra gegga att arbeta med, men att sedan göra en form av det tyckte jag var svårt. Det enda jag ville göra med min Papier Maché var att kasta den så hårt jag kunde ner i golvet för att se vad det blev för avtryck. Nu i efterhand borde jag gjort det. Vår lärare Mats sa flera gånger under dagen att vi ska göra sådant vi tycker om. Varför slängde jag inte geggan i golvet? Har vi vuxna en spärr som inte finns hos barn. "Nej Amanda, du får inte slänga gegga på golvet". Ett barn hade definitivt gjort det, om idén hade dykt upp. Nu blev hela papier maché en negativ upplevelse som jag känner att jag inte vill göra med barn. Åter igen som vår lärare Mats säger: "Vi ska göra det vi tycker om". Vi vuxna för över våra känslor på barnen. Så jag bör nog inte arbeta med papier maché med barnen för risken är att de får en negativ bild. Däremot arbetar jag gärna med papperstillverkning med barn för det upplevde jag väldigt roligt. Samtidigt hoppas jag att jag någon gång i framtiden tar mig mod till att provar papier maché igen. Ju mer kunskap desto lättare blir det. 

Men jag kan inte blunda för papier maché. Utifrån aktiviteterna med papier maché och papperstillverkning fick vi arbeta med flera olika saker. Vi arbetade med återvinning, miljö, grön flagg, hållbar utveckling, matematik och språk. Dessutom var dessa aktiviteter billig a ur en ekonomisk synvinkel. Det som behövdes var tidningar, vatten, mixer och lim. 

Resten av dagen arbetade vi med lera. Vi arbetade med keramiklera. Vi fick varsin klump med tre sorters lera. Varav den ena var mjuk, den andra mellanmjuk och den tredje hård. Under arbetet med leran kom frågan "Varför gör jag som jag gör?" upp. Varför arbetar jag som jag gör och vad blir det för konsekvenser om jag arbetar på ett annat sätt? Vad får barnen uppleva beroende på vilket arbetsätt jag väljer att arbeta på? Intressanta tankar som kom upp och som jag tar med mig ut på min VFU. 

Vi fick uppgifter av vår lärare att göra bland annat en lång sak av leran, en rund sak och en krokig sak.

Att gå på lera var spännande, det gav en större upplevelse än jag trott.

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp. I Lpfö 98 rev. 2010 står det även att barnen ska utveckla sin skapande förmåga genom olika uttrycksformer och utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka och reflektera. Vidare nämner Läroplanen för förskolan att barn ska utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker och material.


Kursmål:
-Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska läroprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.


-Utifrån estetiska läroprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
_______________
Referens:
Läroplanen för förskolan Lpfö 98.[Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar