Idag var det dag för bild
workshop. Förmiddagen ägnades åt att arbeta med att tillverka papper och papier
maché. Under eftermiddagen arbetade vi med lera.
Att tillverka eget pappet
var enkelt och roligt. Det är något som jag kan tänka mig att arbeta med i
förskolan. Vi klippte ner små pappersbitar i en stor låda med vatten. När vi
ansåg att det var lagom med pappet i mixade vi detta med en stavmixer. Sedan la
en i taget ner en ram (ramen var gjord av träbitar och myggnät). Formen drogs
sakta upp genom vattenmassan. Lite av vattnet fick rinna av sedan la vi en
tidning på pappersmassan och vände allt och la på bordet. Att lossa formen från
pappret var inga problem så länge man inte torkade bort vattnet. När vi lossat
på formen kunde vi antingen dekorera pappret direkt med glitter, avtryck eller
snöre. Annars kunde man också vänta tills pappret torkat och rita något på sitt
papper då. Dock tog det cirka två dygn för pappret att torka.
Här ser ni
händelseförloppet
Att göra papier maché var
inte min grej. Därför har jag endast en bild. Jag kände mig inte inspirerad att
skapa något. Bilden nedan visar i alla fall grunden till papier maché. En hink
med malt papper, vatten och tapetlim. Allt detta ska mixas till en
"gegga" När man fått en bra gegga ska man lägga geggan i ett
bomullstyg och pressa ut vattnet. Detta så att geggan blir torr och du kan
skapa något. Antingen i en form, eller med hjälp av händerna.
När jag stod och kämpade
med min papier maché kände jag att detta är något som jag inte vill göra med
barnen. Dels för att det var kladdigt, dels var det svårt. När vi tillverkade
papper en halvtimme tidigare tyckte jag det var mysigt och härligt med allt
kladd. Men detta var för kladdigt, jag fick till en bra gegga att arbeta med,
men att sedan göra en form av det tyckte jag var svårt. Det enda jag ville göra
med min Papier Maché var att kasta den så hårt jag kunde ner i golvet för att
se vad det blev för avtryck. Nu i efterhand borde jag gjort det. Vår lärare
Mats sa flera gånger under dagen att vi ska göra sådant vi tycker om. Varför
slängde jag inte geggan i golvet? Har vi vuxna en spärr som inte finns hos
barn. "Nej Amanda, du får inte slänga gegga på golvet". Ett barn hade
definitivt gjort det, om idén hade dykt upp. Nu blev hela papier maché en
negativ upplevelse som jag känner att jag inte vill göra med barn. Åter igen
som vår lärare Mats säger: "Vi ska göra det vi tycker om". Vi vuxna
för över våra känslor på barnen. Så jag bör nog inte arbeta med papier maché
med barnen för risken är att de får en negativ bild. Däremot arbetar jag gärna
med papperstillverkning med barn för det upplevde jag väldigt roligt. Samtidigt
hoppas jag att jag någon gång i framtiden tar mig mod till att provar papier
maché igen. Ju mer kunskap desto lättare blir det.
Men jag kan inte blunda
för papier maché. Utifrån aktiviteterna med papier maché och
papperstillverkning fick vi arbeta med flera olika saker. Vi arbetade med
återvinning, miljö, grön flagg, hållbar utveckling, matematik och språk.
Dessutom var dessa aktiviteter billig a ur en ekonomisk synvinkel. Det som
behövdes var tidningar, vatten, mixer och lim.
Resten av dagen arbetade
vi med lera. Vi arbetade med keramiklera. Vi fick varsin klump med tre sorters
lera. Varav den ena var mjuk, den andra mellanmjuk och den tredje hård. Under
arbetet med leran kom frågan "Varför gör jag som jag gör?" upp.
Varför arbetar jag som jag gör och vad blir det för konsekvenser om jag arbetar
på ett annat sätt? Vad får barnen uppleva beroende på vilket arbetsätt jag
väljer att arbeta på? Intressanta tankar som kom upp och som jag tar med mig ut
på min VFU.
Vi fick uppgifter av vår lärare att göra bland annat en lång sak av
leran, en rund sak och en krokig sak.
Att gå på lera var spännande, det gav en större upplevelse än jag trott.
Kursmål:
-Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska läroprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
-Utifrån estetiska läroprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
_______________
Referens:
Läroplanen för förskolan Lpfö 98.[Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar