2015-03-01

Navet 2


Återigen har jag besökt Navet i Borås. Denna gång med fokus på fysik och kemi. Dagen började med att Anna Gunnarsson (en pedagog på Navet) läste ett stycke ur sin nya experimentbok, som handlade om fysik och kemi. Berättelsen innehöll bland annat begreppet luftmotstånd. Vårt första experiment innehöll just luftmotstånd.

Det första jag och mina kurskamrater tillverkade var en luftballong. För att göra en luftballong behövdes en plastpåse, snöre och en tyngd. Vi byggde luftballongen genom att klippa av handtagen på mitten och klippa sönder påsen på dess "långsidor". Vi knöt fast fyra snören i handtagsändarna och sedan nedtill i en tyngd. När vi testade luftballongen prövade vi att släppa den från ett bord som jag stod på (Bild 1). Detta funkade inte alls. Vi kom fram till att tyngden var för tung i förhållande till den låga höjden. Luftballongen fylldes inte med luft, utan föll som en sten mot marken.  Så vi bytte ut tyngden mot en lättare tyngd, vi bytte även till en högre plats att släppa från. Bild 2 visar hur luftballongen är full med luft och åker ner mot marken. På bild 3 har jag byggt en helikopter med hjälp av papper och ett gem.
                                       Bild 1                          Bild 2                       Bild 3

Genom dessa två experiment har vi fått testa på luftmotstånd, tyngd, dragningskraft, rotation, atomer och molekyler (luftens sammansättning). Vi fick även tipset att visa för barnen hur man kan få en luftballong att stiga. Vissa menar att detta kan vara svårt och farligt för barnen att göra. Man tar en tillverkad luftballong och använder en varmluftspistol för att få ballongen att stiga. Här får barnen verkligen vara med och uppleva hur den varma luften tar mer plats och stiger. Jag tror även att man skulle kunna köpa rislampor eller thailyktor för att på ett bra sätt visa hur varmluft stiger.

Vid ett sådant här experiment skall jag som pedagog vara tydlig och berätta för barnen vad vi gör. Anna Gunnarsson pratade om att det är viktigt att vi använder rätt begrepp för sakerna redan från början. Att vi förklarar att det är dragningskraften som gör att luftballongen dras neråt. Anna menar att om vi inte gör detta kommer barnen behöva lära sig allt två gånger. Ett klassiskt exempel som Anna tog upp var att inte säga "det minsta måttet" utan istället ”teskedsmått”.  

Nästa experiment handlade om kemi. Det första som togs fram var "Draken Bertas fissaft". Saften var gjord på vatten och rödkål. Vi fick en skål fissaft och 12 stycken provrör. I sex av rören var det en basisk blandning och i de andra sex rören var det en sur blandning. Den basiska blandningen bestod av vatten och bikarbonat och den sura bladningen bestod av vatten och citronsyra. När vi blandade fissaft med de sura och basiska blandningarna uppstod det olika färger. Basiskt blev grönblå och det surt blev rött. När vi sedan blandade de grönblåa och röda blandningarna tillsammans med varandra uppstod lila. Dessutom blev syran och det basiska till kolsyra när det blandades. Frågan om det var okej att barnen smakade på detta kom upp. Det var okej att smaka på det även om det kanske inte är så gott. Däremot ska man aldrig uppmuntra barn att smaka på saker när men håller på med kemi.


Till det andra kemiexperimentet behövdes ett provrör, fissaft, olja, bikarbonat och citronsyra. Det första vi gjorde var att blanda fissaften med citronsyra för att få fissaften sur. Sedan hällde vi bikarbonat i provröret. Vidare hällde vi i oljan i provröret. När vi gjort det bildades det bubblor som åkte från botten och upp. Det hade sin förklaring i att luften som fanns under bikarbonaten trycktes undan av oljan, och därför bildades luftbubblor som åkte upp till ytan. Experimentet fortsatte med att vi hällde i den sura fissaften i provröret. Resultatet blev (bild 3) att det bildades röda bubblor som åkte upp och ner i provröret. Förklaringen till detta är att bubblorna (fissaften) åker ner och lägger sig på bikarbonat. Syran i bubblan blandas med bikarbonaten och blir Co2(koldioxid). Bubblan åker upp med Co2 till ytan och släppet ut Co2 i luften. Bubblan är tom på Co2 och åker därför ner igen och blandas ihop med bikarbonat.

                                         Bild 1                        Bild 2                        Bild 3

I slutet av dagen fick vi även i uppgift att skriva en berättelse med ett naturvetenskapligt innehåll. Vi fick använda oss av ett karaktärsschema och ett hinderschema(Grönte, 2012). Karaktärsschema innehöll tre kategorier "Fysiskt-utanpå" "Psykiskt-inuti" och "Socialt-omkring". Schemat innehöll bland annat frågor som "hur rör sig karaktären?" "självbild?" och "Viktigaste händelsen i livet?". Tack vare de här frågorna kom det ganska snabbt fram en karaktär. Vår karaktär var den Supersnabba Sköldpaddan Sune. Han var en supersnabb brevbärare och den största rädslan i livet var vatten. Hinderschemat var en hjälp för att bygga upp en bra berättelse med en början, ett hinder, en lösning, en paus och så vidare. Efter pausen kommer ytligare ett hinder, lösningar och paus. Schemat bestod av fyra stycken hinder. Dock hann vi bara skriva en början. Den lät som följande:

En morgon vakande sköldpaddan Sune av att solstrålarna stack honom i ögonen. Sune hoppar upp ur sängen och rakt ner i springskorna. När Sune tittar sig i badrumsspegeln ser han det röda håret som står åt alla håll. Sune döljer den röda kalufsen med sin keps. I ett språng tar han sitt förstoringsglas och spring mot jobbet. 



Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin förmåga för naturvetenskap. Liksom sitt kunnande om enkla kemiska processer och fysiska fenomen. 

Länk:http://www.navet.com/
_______________Referens:
Grönte, Veronica (2002). Kopieringsunderlag till Pennvässaren. Varberg: Argument
Läroplanen för förskolan, Lpfö 98.[Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket
Anna Gunnarsson, Navet Science Center 2015-02-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar