Textilmuseet i Borås flyttade till nya lokaler för cirka ett år sedan. Planen är att ha tre stycken permanenta utställningar. Under mitt besök var det en av dessa som hade öppnat.
Utställningen Textilchock
är den utställning som i dag är permanent. Utställningen visar vad som är gjort
av tyg. Utställningen visar kläder och tyger, men även en hel del annat som jag
själv inte trodde innehöll tyg.
Bilden överst till vänster
på traktordäcket innehåller viskos, som är ett slags tyg. Bilden under visar
gasmasker som också innehåller tyg. Klänningen till höger är gjord av en
familjs förbrukning av plastpåsar och kaffeförpackningar under två månader.
Här visar museet hållbar
textil. En av bilderna visar "dålig" textil och en visar bra textil.
Den vänstra bilden är den med "dålig" textil, i den textilen finns
farliga ämnen. Medan den högra är bra textil som ull och återvunnen fleece.
Japansk utställning vid
namn: Fiber futures. Här fick man inte röra, dock fanns de möjlighet att krypa
under konstverken och se dem från ett annat håll.
Under vår dag på
textilmuseet så hade vi med oss museipedagogen Karin Olsson Lindström som
berättade om de olika utställningarna. Karin berättade även sina tankar om när
förskolegrupper kommer till museet och vad de brukar göra. Att röra sig utanför
förskolans miljöer är nyttigt för barnen. Karin menade att hon upplever att
barnen då har lättare att ta till sig ny kunskap.
Att man inte får röra
saker på museum är något som många av oss är uppväxta med. Men på textilmuseet
fanns möjlighet att ta och känna på olika slags tyger. Det stora traktordäcket
klättrade barnen i och ur. På de ställen där man inte fick röra konstverken
kunde man istället krypa under och lägga sig och titta. Konstverken bildade
skuggor som barnen kunde titta och ta på.
När det kommer förskolegrupper
och besöker museet brukar museipedagogen visa runt vilka utställningar som
finns. Museet har två olika aktiviteter att erbjuda förskolegruppen som besöker
museet. "Japanska folksagor" som hörde ihop med utställningen Fiber futures.
Samt en aktivitet om "museets objudna gäster". Museets objudna gäster
handlar om att uppmärk-samma barnen på de djur som kan leva i våra tyger och
garderober. Barnen får i uppgift att skapa sitt eget skadedjur. Detta fick vi
också testa. Till detta hade museet material som fanns till hands. Band annat
slipsar, knappar, dragkedjor och så vidare.
Så här blev mitt slut resultat och övriga kurskamraters.
Under mitt besök på
textilmuseet upplevde jag att det var barnanpassat. De hade tänkt på att
förskolegrupper skulle få en egen miljö där de kunde hänga av sig sina kläder.
De hade traktordäcket som de kunde klättra i. Det fanns ett mönsterpussel. I
den permanenta utställningen extra ömtåligt material inglasat, så ingenting
kunde gå sönder. Men det känns givande att ha en museipedagog som planerar
besöket. Jag tror att pedagoger får med sig inspiration hem till förskolan så
de kan arbeta vidare med besöket.
Konstmuseet i Borås
Under besöket på
konstmuseet i Borås hade jag och mina studiekamrater museipedagogen Tanja med
oss. Tanja berättade om verksamheten på museet och hur hon arbetar när det
kommer förskolegrupper och hälsar på. Vi började besöket med att beundra den
gröna målningen.
När Tanja har en
förskolegrupp är det vid den "gröna målningen" som besöket startar.
Den gröna målningen är målad av Kristina Jansson. Vi fick i uppgift att säga
vad vi tycker tavlan föreställer. Detta göra Tanja även med barnen. Vi hade
alla olika tankar och idéer om vad den föreställer. Förslag var en älva, Robin
Hood, seriefiguren Snobben, ett troll och en borg. Vidare fortsatte vi besöket
med att få i uppgift att leta efter en tavla som vi tyckte var varm och en
tavla vi tyckte var kall.
Den vänstra upplevde jag
varm och den högra tyckte jag var kall.
Uppgiften med att leta
efter en tavla som var varm och en som var kall var rolig och spännande. En
tavla som jag tyckte var kall upplevde en annan varm. Vi associerade alla till
något minne eller erfarenhet när vi valde tavlorna.
Vidare gick vi på
färgjakt, vi fick välja den tavlan vi tyckte hade med finast färger. Tavlan
ovanför tillhörde en av mina favoriter. Framför alla tavlorna, den "gröna
målningen", de varma och kalla tavlorna och den med favoritfärgen fick vi
berätta vad vi såg och vad vi trodde tavlan föreställde. Detta gjorde Tanja
även med barnen. Vid en sådan situation får barnen ta del av varandras tankar
och idéer. Och det finns inget som är rätt eller fel. Jag kan tänka mig att
barns fantasi flödar vid dessa tillfällen.
Ett besök på Konstmuseet i Borås är mer än bara den konst som hänger på museets väggar. Till museet hör även skulpturerna som står runt om i Borås. Därför går barnen som besöker museet ibland på skulpturjakt. Skulpturjakten brukar börja inne på museet, barnen samlas vid en skulptur som jag tror föreställer ett troll. Sedan fortsätter jakten runt om i Borås stad. Tanja tillsammans med barnen brukar ofta försöka återspegla skulpturen de står framför.
Skulpturen som jag tycker föreställer ett troll
Utan Tanja som berättade om museet verksamhet tror jag att jag tyckt att konstmuseet var uruselt ur barnsynpunkt. Det var så jag kände när jag gick in i alla fall. Jag blev inte inspirerad att gå från tavla till tavla och fundera på vad det föreställer. Men Tanja fångade vår uppmärksamhet och gav oss olika utmaningar vid varje tavla. Allas tankar om de olika tavlorna är viktiga. Efter besöket var jag väldigt positivt inställd. Därför kommer jag i framtiden ta med mig att jag som pedagog ska besöka museet själv en eller flera gånger innan jag tar med en barngrupp, speciellt om vi ska göra besöket utan att få hjälp av en museipedagog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar