2015-04-22

Fältdagar före VFU


Nu har jag precis avslutat min tredje fältdag på min VFU plats. Jag har under tre dagar fått lära känna barn och pedagoger samt se hur de arbetar just nu. Tanken är att jag nu ska skapa ett läromedel för barnen på avdelningen. Förskolan arbetar just nu efter sin handlingsplan, där de lägger ett extra fokus på vatten och språket. Min första tanke var att arbeta med vatten. Vatten är ofta uppskattat av alla barn. Men på något sätt slog jag knut på mig själv, jag kom på bra saker men inget som jag tyckte passade barngruppen. Visst hade jag kunnat testa det med barnen, men samtidigt ville jag ha något som jag verkligen tror på själv. Därför väljer jag att göra ett material med fokus på språket. Min tanke i stora drag är en sagolåda med TAKK. Både jag och min handledare är positiva till materialet och vi hoppas att det ska blir lärorikt för barnen. Pedagogerna på förskolan har precis börjat använda TAKK mer dagligen. Jag ser fram emot tre spännande veckor på förskolan.  

Jag har valt att göra mina figurer i lådan i ett lättillgängligt material. 

Nu innan VFU har jag skapat min sagolåda samt gjort en momentplanering till min aktivitet. Just nu ser momentplaneringen ut så här:

Momentplanering Sagolåda med TAKK
Mål för aktiviteten – för barnen: Mitt mål med aktiviteten är att barnen ska få en rolig och lärorik stund med mig och sagolådan. Vi ska tillsammans uppleva en saga som är spännande och fångar deras intresse. Jag vill ge barn erfarenhet och kunskap i att kommunicera på andra sätt än tal. Delvis genom att använda Takk. Min förhoppning är att barnen ska ta till sig kunskap om Takk och kunna utöva det på sin egen nivå.
Aktiviteten kopplar jag till följande mål i Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s.10) :

                ·      Tillägna sig och nyansera innebörden i begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
                ·      Utveckla nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
                ·      Utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

Mål för min egen utveckling: Mitt mål med aktiviteten är att bli tryggare att hålla en planerad samling. Tycker idag att det är lättare att hålla i en ”vila samling” då jag ”bara” behöver läsa en bok. Jag vill även få erfarenhet att arbeta med TAKK, uppleva deras positiva och negativa egenskaper. 

Förberedelser för aktiviteten: Jag planerar att antingen köra sagolådan under vilan eller på deras ordinarie samling, beroende på vad som passar bäst. Aktiviteten äger rum i den blåa puffen på förskolan och tar cirka 7 minuter. Jag håller i samlingarn, eventuella övriga personer sitter med barnen eller dokumenterar om jag bett dem. Jag förbereder samlingen med mitt medhavda material.

Introduktion och genomförande: Jag samlar barnen i puffen och säger att det är dags för vila/samling. Jag väcker deras nyfikenhet genom sagolådan. Jag stimulerar barnen genom att visa tecknet och uppmuntra dem att försöka göra samma tecken, samtidigt som jag berättar sagan för barnen.



_______________

Referens:
Läroplanen för förskolan Lpfö 98.[Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar