Idag har vi haft drama
hela dagen. Men vad är drama? Drama är att åskådliggöra genom handling (Gunilla
Fihn, Högskolan Borås 2015-03-24). Synonymer till åskådliggöra är visa och
belysa. Drama kan förklaras: visa genom handling.
Under dagen fick vi en
kortare repetition av olika aktiviteter vi kan göra med barn inom området
drama. Vi fick även en kortare föreläsning samt en uppgift att planerat ett
dramaförlopp.
Det jag tog till mig extra
under dagen var dramaförlopp och ledarskap i dramat. Jag känner att både
dramaförloppet och ledarskapet kommer bli en stor hjälp för mig när jag ska
planera dramaaktiviteter. Förloppet tycker jag kan användas i andra situationer
i förskolan, till exempel när jag ska planera en musiksamling. Jag fick en
påminnelse om vad som väntar mig när jag lämnar högskolan om några månader.
Ett dramaförlopp består av
följande:
Inledning
Uppmjukning
Uppvärmning
Koncentration
Improvisation
Reflektion
Gestaltning
Reflektion
Avslutning/Avslappning
Under ett dramaförlopp
pratade Gunilla om att börja mjukt så att alla kommer igång. Detta är även ett
bra sätt att få alla barns uppmärksamhet. Med hjälp av dramaförloppet
fortsätter sedan en resa inom de olika kategorierna. Gunilla pratade mycket om
att förloppet skulle vara som en berättelse. Vi fick i uppgift att utefter en
barnbok välja ett ämne och planera vårt egna dramaförlopp. Ämnet blev rädsla.
Vi utgick från aktiviteter vi gjort tidigare inom drama, och gjorde om dem så
att de skulle passa ämnet rädsla. Det var en bra och lärorik övning. Något jag
vill testa mer är att få övergångarna mellan de olika kategorierna att flyta
ihop. Detta så att barnen inte märker att vi går från en aktivitet till en helt
annan och på så vis hålla barnens intresse uppe.
Jag tror att
dramaförloppet kan användas vid andra situationer inom förskolans verksamhet.
Jag känner att i förloppet kan vissa delar användas för att lägga upp en
språk-, matematik- eller musiksamling. Att man håller sig till ett ämne och
arbetar med det på olika sätt genom de olika kategorierna. Eller så använder
man sig av de kategorierna som passar samlingen bäst. Men för egen skull tar
jag med min inledning/uppvärmning och reflektion/avslutning extra mycket. Under
de samlingar jag haft under mina tidigare VFU:er har jag varit fokuserad på
"målet", alltså min tanke med samlingen och vilka mål som ska uppfyllas
i Lpfö. Jag har endast gjort den aktiviteten och sedan har det varit klart. Men
med en inledning och ett avslut knyts samlingen ihop mer och blir
förhoppningsvis roligare.
Vårt dramaförlopp med
temat rädsla. Det valde vi efter barnlitteraturboken "Mina och Kåge"
I Ledarskap i Drama togs
det upp:
Förklara tydligt
Välj ord
Var positiv
Använd humor
Nervositet är normalt
Gardera dig inte
Dela in gruppen
Ta rädsla på allvar
Delta själv
Dessa olika saker känns som naturliga i mitt
ledarskap. Fast ändå finns det saker att slipa på. Till exempel att välja ord, att
under samlingen nämna ett och samma ord och inte synonymer till det ordet. Gardera
dig inte, det har också hänt. Att man skyller ifrån sig på saker utifrån som
påverkar att aktiviteten inte blir som planerat. Med dessa orden tror jag att
jag kan utveckla mitt ledarskap. Orden blir en påminnelse om saker som jag kan
bli bättre på och saker som är okej för en ledare, till exempel att det är okej
att vara nervös eller rädd.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) står det att varje barn ska utveckla sin förmåga att förmedla tankar och erfarenheter genom drama.
Kursmål: Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tema arbeta där estetiska läroprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
_______________
Referens
Gulilla Fihn, Högskolan Borås, 2015-03-24
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar