2015-04-22

Drama


Idag har vi haft drama hela dagen. Men vad är drama? Drama är att åskådliggöra genom handling (Gunilla Fihn, Högskolan Borås 2015-03-24). Synonymer till åskådliggöra är visa och belysa. Drama kan förklaras: visa genom handling.

Under dagen fick vi en kortare repetition av olika aktiviteter vi kan göra med barn inom området drama. Vi fick även en kortare föreläsning samt en uppgift att planerat ett dramaförlopp.

Det jag tog till mig extra under dagen var dramaförlopp och ledarskap i dramat. Jag känner att både dramaförloppet och ledarskapet kommer bli en stor hjälp för mig när jag ska planera dramaaktiviteter. Förloppet tycker jag kan användas i andra situationer i förskolan, till exempel när jag ska planera en musiksamling. Jag fick en påminnelse om vad som väntar mig när jag lämnar högskolan om några månader.

Ett dramaförlopp består av följande:
Inledning
Uppmjukning
Uppvärmning
Koncentration
Improvisation
Reflektion
Gestaltning
Reflektion
Avslutning/Avslappning

Under ett dramaförlopp pratade Gunilla om att börja mjukt så att alla kommer igång. Detta är även ett bra sätt att få alla barns uppmärksamhet. Med hjälp av dramaförloppet fortsätter sedan en resa inom de olika kategorierna. Gunilla pratade mycket om att förloppet skulle vara som en berättelse. Vi fick i uppgift att utefter en barnbok välja ett ämne och planera vårt egna dramaförlopp. Ämnet blev rädsla. Vi utgick från aktiviteter vi gjort tidigare inom drama, och gjorde om dem så att de skulle passa ämnet rädsla. Det var en bra och lärorik övning. Något jag vill testa mer är att få övergångarna mellan de olika kategorierna att flyta ihop. Detta så att barnen inte märker att vi går från en aktivitet till en helt annan och på så vis hålla barnens intresse uppe.

Jag tror att dramaförloppet kan användas vid andra situationer inom förskolans verksamhet. Jag känner att i förloppet kan vissa delar användas för att lägga upp en språk-, matematik- eller musiksamling. Att man håller sig till ett ämne och arbetar med det på olika sätt genom de olika kategorierna. Eller så använder man sig av de kategorierna som passar samlingen bäst. Men för egen skull tar jag med min inledning/uppvärmning och reflektion/avslutning extra mycket. Under de samlingar jag haft under mina tidigare VFU:er har jag varit fokuserad på "målet", alltså min tanke med samlingen och vilka mål som ska uppfyllas i Lpfö. Jag har endast gjort den aktiviteten och sedan har det varit klart. Men med en inledning och ett avslut knyts samlingen ihop mer och blir förhoppningsvis roligare.

Vårt dramaförlopp med temat rädsla. Det valde vi efter barnlitteraturboken "Mina och Kåge"

I Ledarskap i Drama togs det upp:
Förklara tydligt
Välj ord
Var positiv
Använd humor
Nervositet är normalt
Gardera dig inte
Dela in gruppen
Ta rädsla på allvar
Delta själv

Dessa olika saker känns som naturliga i mitt ledarskap. Fast ändå finns det saker att slipa på. Till exempel att välja ord, att under samlingen nämna ett och samma ord och inte synonymer till det ordet. Gardera dig inte, det har också hänt. Att man skyller ifrån sig på saker utifrån som påverkar att aktiviteten inte blir som planerat. Med dessa orden tror jag att jag kan utveckla mitt ledarskap. Orden blir en påminnelse om saker som jag kan bli bättre på och saker som är okej för en ledare, till exempel att det är okej att vara nervös eller rädd.


I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) står det att varje barn ska utveckla sin förmåga att förmedla tankar och erfarenheter genom drama.

Kursmål: Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tema arbeta där estetiska läroprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

_______________
Referens
Gulilla Fihn, Högskolan Borås, 2015-03-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar