2015-04-22

Valfritt museum - Knacka på!


Härom dagen besökte jag barnens kulturrum, Knacka på!
Knacka på är barnens eget kulturrum. Knacka på är inredd efter boken Knacka på! av Anna-Clara Tidholm. Boken Knacka på! tar med dig som läsare in i ett hus med en rad olika dörrar i olika färger. Bakom varje dörr finns ett rum där det händer olika saker. Denna berättelse har man tagit vara på i Borås och byggt upp en egen knacka-på-värld till barn i åldrarna 0-5 år.

Innan jag berättar hur jag upplevde besöket vill jag säga hur jag hade föreställt mig Knacka på! Jag föreställd mig en minivärld av knacka på. Det var små utställda dörrar i olika färger och bakom varje dörr fanns det ett litet rum som speglade bokens innehåll. Jag tänkte att barnen själva skulle få dramatisera knacka på. Mitt fokus låg på att barnen verkligen kommer att få knacka på de olika dörrarna.


Entrén till Knacka På!
Verkstaden
Matrum och Toalett
Apornas rum

Detta blev ju inte alls som jag hade tänkt mig. Knacka på var en hel verksamhet där barn, föräldrar och pedagoger kunde träffas och umgås. Miljöerna var väldigt inspirerande. Varje dörr hade varsin färg från boken. På väggarna i de olika rummen var det målat med de färgerna de olika rummen har, samt någon annat som var typiskt för just det rummet. Golven var också färgglada eller hade en stor härlig matta. Knacka på var öppet under vissa tider för föräldrar och barn. En gång i veckan kunde även förskolegrupper komma dit. Knacka på har aktiviteter som sång och rytmikstund, teater och skapande. Olika dagar för olika åldrar. Besöket var inspirerande, och det jag tar med mig mest från besöket är miljön. Det var en tilltalande miljö för de små barnen. Dock är jag fortfarande lite besviken, jag hade hoppats att det skulle vara som utställning där barnen fick gå och knacka på olika dörrar. Jag tror det är det barn kommer ihåg med berättelsen, det är det jag upplevt när jag läst sagan för barn. Verksamheten tyckte jag riktade sig väldigt mycket till barn och föräldrar, alltså att barnen ska gå dit med sina föräldrar när man är ledig från förskolan. Och det är viktigt att få föräldrar delaktiga i sina barn. Men förskolan kändes inte lika välkommen, fick jag en känsla av. Även om de hade en dag i veckan för förskolan verkade ändå tyngden ligga på föräldralediga barn. Därför blev jag inte inspirerad av verksamheten i sig utan mer av dess miljö.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar