Vecka 1
Mitt didaktiska material
består av en Sagolåda med TAKK. Lådan innehåller sagan "den lilla lilla
gumman" och ramsorna "fem små apor" och "trollet i en
strut". Jag har haft min samling under "läsvilan". De barn som
inte sover efter maten få istället för att lyssna på en bok lyssna på min
låda. Under veckan har det varit med fem barn på "läsvilan" i
åldrarna 2-3 år. Jag tycker samlingen har gått bra, barnen verkar uppskatta min
låda. På min låda står det "Sagolåda", jag har därför valt att börja
samlingen med att fråga barnen om de vet vad det står på lådan. Sedan
har jag berättat sagan/ramsan och gjort tecken till. Under de tre
första dagarna valde jag att bara berätta sagan om den "lilla lilla
gumman" och i slutet av veckan har jag lagt till ramsorna. Jag har under
samlingen bett barnen att göra tecken tillsammans med mig. I slutet på veckan
var det flera av barnen som visste vad det står på lådan och som kunde
några av tecknen. Att jag pratar om namnet på lådan är för att jag
vill uppmärksamma barnen på skriftspråket.
Sagan om den "lilla
lilla gumman"
Jag visar tecknet för
liten
Vecka 2
Jag har under veckan
fortsatt på samma spår som förra veckan. Barnen vet att det är jag som har
"läsvilan" och att jag ska berätta om den "lilla lilla
gumman". Barnen är aktiva under samlingen och gör tecken tillsammans med
mig. Detta tycker jag är positivt, med hjälp av tecken kan barnen själva vara
med och berätta sagan. Jag gör barnen delaktiga och vi berättar sagan
tillsammans. Jag har fortsatt lägga till de två ramsorna, men "sagan om
den lilla lilla gumman" var populärast hos barnen. Jag har under veckan
låtit ett barn sitta med lådan och berätta sagan för mig. Det gjorde jag för
att jag vill kunna utveckla lådan och använda den på flera sätt än bara som ett
samlingsmaterial. När jag satt själv med ett barn så upplevde jag det som att
barnet vill ha mycket upprepning av tecken. Barnet pekade på stolen och så
gjorde vi tecken till, sedan bordet och tecken till det och så vidare. Detta
upprepade vi ett antal gånger. Nu i efterhand har jag funderat över om barnet
faktiskt berättade sagan för mig på det viset. Barnet har inte tillräckligt
stort ordförråd för att berätta sagan som helhet. Men jag tror att flickan
berättade sagan för mig på det viset. Att sitta själv med endast ett barn är
något som jag även vill göra under nästa vecka.
Bilder från veckans
samlingar, jag visar olika tecken.
Under veckan har jag två gånger ansvarat för samlingen innan maten. Detta betydde att de barn som brukar sova efter maten nu fick möjlighet att höra, se och känna min låda. De övriga tre dagarna hade jag ansvar för "läsvilan" som vanligt. Att ansvara för samlingen innan maten var lärorikt. De flesta barnen var hungriga och trötta men orkade lyssna på sagan ändå. Men gensvaret var inte detsamma som på läsvilan, det var även svårare att få med alla barnen att göra tecken. Det barnet som brukar vara mest aktivt under läsvilan satt tyst och hade svårt att lyssna på mig. Under min vanliga läsvila-samling har jag en del dagar hoppat över att berätta "Sagan om den lilla lilla gumman". Och när jag väl berättat "Sagan om den lilla lilla gumman" har jag lagt till en del saker som inte stod med i berättelsen. Till exempel att gumman behövde mjölk till sin pannkakssmet eller sitt kaffe. Detta för att förändra berättelsen. Jag har även fortsatt med att ett barn får sitta och leka med lådan. Barnen tycker det är väldigt roliga att plocka figurerna i och ur lådan. Jag har även låtit ett barn få måla lilla gumman sagan med papper och färg, detta för att återkoppla. Barnet valde att måla den lilla lilla katten, och nu i efterhand tror jag det är barnets favorit figur.
Kursmål:
Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar