Idag när vi kom in i bildsalen möts vi av det här!
Bilden
ovan föreställer ett bord med olika material för skapande. På bordet finns
olika sorters färg. Bland annat akvarellfärg, oljefärg, flaskfärg och
textilfärg. Sedan fanns det tyg, plast, trä och papper. Det var cirka 20 olika
sorters papper. Sen fanns det kakao, vinäger, bakpulver och soya. På bordet
fanns allt man kan tänka sig. Vi fick en genomgång av vad det var för material
och lite inblick i vilka syften
det var för olika material.
Sedan
fick vi arbeta fritt men utefter vissa ramar. Vi skulle bland annat ta ut en
liten ruta från ett stort konstverk för att sedan återskapa den lilla rutan med
hjälpa av olika material. Vi kopierade även upp denna ruta 12 gånger och sedan
la vi ut olika mönster med hjälp av de 12 bilderna.
Sedan
gick jag och min kurskamrat loss bland allt material. Här gällde det för mig
att försöka tänka tanför ramarna. På med lim, färg, kakao och salt, ja allt på
samma papper och se vad som hände. Det luktade väldigt speciellt, jag hamnade i
något slag "flow" där jag slängde på allt jag hittade utan att
tänka.
Under
hela dagen tvingades jag att tänka utanför ramarna. Det var väldigt lärorikt
och väldigt svårt. Jag hade svårt att släppa på tanken på att detta var slöseri
med material. I förskolans värld får man ibland höra att inte slösa på
materialet, eftersom förskolan inte har råd att köpa in nytt. Eller vi ska vara
rädda om miljön och så vidare. Men här hade jag möjligheten att verkligen
testa. Att vår lärare dessutom ger order att vi inte ska "skapa fint"
(får ej rita små blommor och hästar) gör det också svårt för mig, som alltid
gör det i vanliga fall. Jag kände att det var nyttigt att måla/skapa något utan
att tänka så mycket på att slutresultatet skulle vara fint.
Under arbetet i bildsalen höll vi på med flera
olika ämnen samtidigt.
NO genom bakpulver och vatten på min konst.
Matematik genom olika former jag skapade.
Språk genom samspelet med mina kamrater.
Sinnen genom att känna och lukta på olika material
Vi
fick möjligheten att arbeta både inom bestämda ramar och att arbeta fritt. Att
arbeta inom bestämda ramar är något som man är väldigt van vid. Här i skolan
får jag en uppgift med mål och kriterier som ska uppfyllas för G. Om jag inte
håller mig inom ramarna riskerar jag att bli underkänd. Att arbeta fritt känns det
som jag kommer få uppleva mer av i min vardag som förskollärare. Jag
tillsammans med kollegor bestämmer var och hur vi ska göra något (dock utefter
Läroplanens ramar). Att få skapa helt fritt utan något egentligt mål tog en tid
för mig att komma in i, och jag tror det kan vara viktigt att göra det ibland
för att hålla igång sin fantasi och kreativitet. Därför tror jag det är viktigt
att barnen i förskolan dels får möta mer styrda aktiviteter med ett mål men
även helt fria aktiviteter där de kan utveckla sin kreativitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar