2015-02-15

Bild 1

Idag när vi kom in i bildsalen möts vi av det här!


Bilden ovan föreställer ett bord med olika material för skapande. På bordet finns olika sorters färg. Bland annat akvarellfärg, oljefärg, flaskfärg och textilfärg. Sedan fanns det tyg, plast, trä och papper. Det var cirka 20 olika sorters papper. Sen fanns det kakao, vinäger, bakpulver och soya. På bordet fanns allt man kan tänka sig. Vi fick en genomgång av vad det var för material och lite inblick i vilka  syften det var för olika material.

Sedan fick vi arbeta fritt men utefter vissa ramar. Vi skulle bland annat ta ut en liten ruta från ett stort konstverk för att sedan återskapa den lilla rutan med hjälpa av olika material. Vi kopierade även upp denna ruta 12 gånger och sedan la vi ut olika mönster med hjälp av de 12 bilderna.

 Bild högst upp till vänster: Startprocess. Bilden högst upp till höger: Slutresultat. Bild längst ner till vänster: Målning av slutresultatet, fast på tyg. Bild längst ner till höger: Mitt mönster.

Sedan gick jag och min kurskamrat loss bland allt material. Här gällde det för mig att försöka tänka tanför ramarna. På med lim, färg, kakao och salt, ja allt på samma papper och se vad som hände. Det luktade väldigt speciellt, jag hamnade i något slag "flow" där jag slängde på allt jag hittade utan att tänka.  


Under hela dagen tvingades jag att tänka utanför ramarna. Det var väldigt lärorikt och väldigt svårt. Jag hade svårt att släppa på tanken på att detta var slöseri med material. I förskolans värld får man ibland höra att inte slösa på materialet, eftersom förskolan inte har råd att köpa in nytt. Eller vi ska vara rädda om miljön och så vidare. Men här hade jag möjligheten att verkligen testa. Att vår lärare dessutom ger order att vi inte ska "skapa fint" (får ej rita små blommor och hästar) gör det också svårt för mig, som alltid gör det i vanliga fall. Jag kände att det var nyttigt att måla/skapa något utan att tänka så mycket på att slutresultatet skulle vara fint. 

Under arbetet i bildsalen höll vi på med flera olika ämnen samtidigt. 
NO genom bakpulver och vatten på min konst.
Matematik genom olika former jag skapade.
Språk genom samspelet med mina kamrater. 
Sinnen genom att känna och lukta på olika material

Vi fick möjligheten att arbeta både inom bestämda ramar och att arbeta fritt. Att arbeta inom bestämda ramar är något som man är väldigt van vid. Här i skolan får jag en uppgift med mål och kriterier som ska uppfyllas för G. Om jag inte håller mig inom ramarna riskerar jag att bli underkänd. Att arbeta fritt känns det som jag kommer få uppleva mer av i min vardag som förskollärare. Jag tillsammans med kollegor bestämmer var och hur vi ska göra något (dock utefter Läroplanens ramar). Att få skapa helt fritt utan något egentligt mål tog en tid för mig att komma in i, och jag tror det kan vara viktigt att göra det ibland för att hålla igång sin fantasi och kreativitet. Därför tror jag det är viktigt att barnen i förskolan dels får möta mer styrda aktiviteter med ett mål men även helt fria aktiviteter där de kan utveckla sin kreativitet. 

Kursmål: Utifrån estetiska läroprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar