Navet
Hej!
Nyligen
gjorde jag och mina kurskamrater ett besök på Navet i Borås. Vad är då Navet?
Jag skulle vilja förklara Navet som ”platsen med alla svar”. Då menar jag mest
svar på barns frågor. Som till exempel "Hur fungerar en diskmaskin?"
"Vad händer med mitt bajs när jag spolat ner det i toaletten?" och
"Varför kan inte stenar flyta?
På
Navet får barnen vara med och uppleva hur teknik och naturvetenskap fungerar.
Barn får pröva mycket
olika saker, allt ifrån sopsortering till kemilaborationer. Navet består av
olika stationer. Avdelningarna är vattenstation, miljöavdelning,
matematikavdelning, människoavdelning, teknikavdelning, ljusavdelning,
ljudavdelning, astronomiavdelning samt tre stycken lab. På de olika
avdelningarna får man pröva och uppleva tekniska och naturvetenskapliga fenomen.
Bland annat får barnen på vattenstationen uppleva fenomenet flyta och sjunka.
På miljöavdelningen får barnen uppleva och testa renhållning, reningsverk och
kunskaper om hur man kan vara mer miljövänlig hemma.
Första bilden: Ljudmemory på ljudavdelningen. Andra bilden: Ett
reningsverk där man även kan vända på lådorna för att se vad det finns för
smuts i vattnet. Tredje bilden: Här visas hur en diskmaskin fungerar. Fjärde
bilden: Vattenstationen.
Vårt
besök på Navet utgick från hållbar utveckling. Vi fick en föreläsning om plast.
I Europa använder vi genomsnittligen 98 kg plast per person och år. Vi fick
diskutera hur mycket plast vi möter och som finns omkring oss under en dag.
Samt att en del sorters plast är farligare än andra. Vi fick i uppgift att
gissa hur lång tid det tar för olika material att brytas ner av jorden.
Vi fick sedan i uppgift
att göra två stycken hållbara konstverk med ett budskap. Här var det viktigt
att tänka på att hela konstverket skulle vara gjort i ett slags material. Hela
konstverket skulle vara gjort i exempelvis plast, för att underlätta
sorteringen när det sedan skulle slängas. Det kommer jag verkligen ta med mig
ut i mitt yrkesliv. När 15 barn har gjort var sitt konstverk upplever jag att
tiden inte kommer att räcka till för att stå och sortera plasten för sig,
metallen för sig och så vidare.
Våra konstverk blev att få
vuxna att inte slänga tuggummi i naturen.
Samt att försöka visa för barn att djuren äter vårt skräp, vilket leder till
att de inte får i sig den näringsrika mat de behöver för att överleva.
Vårt slutresultat blev så
här:
Den vänstra bilden visar en gata full med tuggummi. Den högra bilden visar en fågel som har
magen full med skräp som den ätit istället för fågelmat.
Mitt besök på Navet är något som jag verkligen
tar med mig in i min yrkesroll. Dels allt jag lärt mig om vår jord och hur vi
på bästa sätt kan använda och återanvända jordens resurser, men också vilka
fantastiska experiment och vilken miljö Navet har. Att få besöka Navet med en
förskolegrupp skulle vara roligt och lärorikt för mig.
_______________
Referens:
Anna Gunnarsson, Navet Science Center Borås, 2015-01-30
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar