2015-02-15

Textilkunskap - Ull


Idag hade vi en Workshop om textila tekniker, vi fick testa att tova. Först plantovade vi en ulltygbit för att sedan tova en saga på ulltyget.


Att plantova gick fort och var enkelt. Jag tror det kan passa så små barn som tre år. Men det förutsätter att man som pedagog är med och förklarar vad barnen är med om och vad de upplever. För att få ett ulltyg skulle ullen läggas i tre lager. Första lagret med ull lades så att hårriktningen var lodrätt. Nästa lager lades så att hårriktningen var vågrätt. Det tredje och sista lagret lades med hårriktningen lodrätt igen. När vi hade våra tre lager blötte vi ullen med ljummet såpvatten. Ullen la vi i en svart sopsäck och sedan började vi dansa/trampa på ullen. Att dansa hjälpte ullen att tovas ihop till en ulltygbit (Vilken treåring kan inte dansa på en sopsäck? Så klart alla kan vara med!). När vi dansat en stund tovade vi ihop det sista genom att rulla in ullen i bubbelplast. Paketet med ullen och plasten rullade vi fram och tillbaka tills ullen hade tovats till en tygbit. Ibland hällde vi på mer såpavatten på ullen. Efter en stund hade vi ett fint ulltyg. Vi arbetade vidare med vårt ulltyg och tovade dit en saga. För att tova dit vår saga hade vi skumgummi samt en tovnål. Skumgummit la vi under tyget. På framsidan formade vi sedan små figurer som vi "pikade" fast med hjälp av vår tovnål.
Slutresultatet blev följande:


De tre bockarna Bruse.

Tova är ett handarbete och kulturarv som är viktigt att barnen får ta del av. Björkdahl, Eldholm, Hagstrand-Velicu (2010) nämner hur viktigt det är att barn får uppleva med alla sinnen och får skapa med olika material och tekniker. Under dagen har jag fått känna mjuk torr ull, ljummet såpavatten och blöt ull som dessutom trådar sig emellanåt. Att stå med den mjuka ullen i det ljumna vattnet var väldigt rogivande. Att arbeta med ull och tovning tillsammans med barn leder till en hel del nya ord och begrepp. Bara under dagen möte jag ord som exempelvis pika, hårriktning, lodrätt och vågrätt. Det kommer upp matematiska ord, som till exempel kort, lång, tjock och cylinder. Under aktiviteten är det jag som pedagog som har ansvar att se till att barn vet vad de får kunskap om, jag bör ställa öppna frågor till barnen där de får möjlighet att tänka och reflektera över vad de är med om under aktivite-ten. Björkdahl, Eldholm, Hagstrand-Velicu (2010, s.9) skriver "Kunskap som förblir oreflekterad utvecklas inte".  Björkdahl, Eldholm, Hagstrand-Velicu (2010) arbetar vidare med detta genom boken Pelles nya kläder av Elsa Beskow. Boken handlar om Pelle som gör nya kläder av fårets ull. Att utöver det praktiska handarbetet arbeta vidare med barnlitteratur tror jag kan få barnen att reflektera djupare än vad de skulle gjort endast med textilaktivitet, och barnens nya kunskap blir därmed reflekterad. 

I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) redovisas bland annat följande mål:
Utveckla sitt ordförråd samt begrepp, utveckla sin skapande förmåga och utveckla sin förmåga att använda matematiska begrepp. Det är målen i Lpfö 98 (rev. 2010, s.10) som en planerad tovaaktivitet skulle kunna uppfylla. Aktiviteten skulle kunna uppfylla flera av de mål som står skrivna i läroplanen upplever jag, men det är upp till mig som pedagog hur jag planerar och reflekterar under och efter aktiviteten med barnen.

Kursmål: Utifrån estetiska läroprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.

_______________
Referens:
Läroplanen för förskolan Lpfö 98.[Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket. 

Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar