Förra veckan besökte vi
tre museer i Göteborg, Stadsmuseet, Världskulturmuseet och Naturhistoriska
museet.
Stadsmuseet bestod av två våningar. Den första våningen var mer en "klassisk" utställning. Där visade de 1700-talets Göteborg med Ostindiefararen och utställningen Barnhemsbarnen. På andra våningen fanns "Barnens museum". Barnens museum var ett ställde där barnen fick klättra, springa, läsa, bygga och leka. Under mitt besök var det många barn med föräldrar där samt en förskola som besökte den delen av museet.
Naturhistoriska museet
ställer ut ca 10 miljoner djur. Utställningen visar allt från celler till
elefanter. Museet har olika avdelningar. En avdelning med de stora djuren som
elefant, noshörning, älg, varg och så vidare. Sedan en avdelning för fåglar, en
för fiskar och en valavdelning. Det fanns även en avdelning om människokroppen.
Under mitt besök var avdelningen med smådjur (ormar, spindlar, fjärilar och så vidare)
avstängd för ombyggnad.
Efter mina museibesök
tänker jag att man kan besöka museet med sin barngrupp som en tema- start. Att
besöka det lokala museet och använda sig av det i temaarbetet, gå dit
tillsammans med barnen och se vad som fångar deras intresse. Kanske man bör gå
fler än en gång. Vad är det barnen fastnar för? Är det valen på Naturhistoriska
eller är det rymden på Världskulturmuseet? Jag tänker att man kan hämta
inspiration från museet och arbeta med detta hemma i förskolan tillsammans med
barnen. Vid ett sådant tema tror jag det är viktigt med ett samarbete mellan
förskolan och museet. Att barnen får komma tillbaka till museet och upptäcka
vidare. Jag tycker också att det är viktigt att vi pedagoger tar kontakt med
museets pedagoger för ett samarbete. Dessa museipedagoger kan alla fakta om
museet som vi förskollärare inte har kunskap om. Samt att vi pedagoger kan få
möjlighet att observera barnens intresse under besöket.
Vidare tänker jag att
museibesök kan användas för att barnen ska få en positiv upplevelse. Att inte
göra det för krångligt, utan att bara besöka till exempel Stadsmuseet i
Göteborg och Barnens museeum. Här får barnen leka och röra sig. Barnen få pilla
och ta på allt, som man annars inte får göra på museum. Förhoppningsvis får
barnen ett trevligt intryck av att besöka museum. Pedagogerna kan visa delar av
museet för barnen, den stunden de klarar av att vara koncentrerade. Därefter
får barnen gå och leka. På en utställning som "Jordlingar" på Världskulturmuseet
tror jag inte barnen är medvetna om att de på ett museum matas med ett
kulturarv, utan här får de leka mitt i en pågående utställning. Det är viktigt
att jag som pedagog tar chansen att pratar och diskuterar med barnen vad de ser
och upplever.
Nyligen läste jag
tidningen Förskolan Nr: 1 2015. Där stod det om en förskola som har ett nära
samarbete med det lokala museet. Förskolan besökte ofta museet och tog hjälp av
museets egna pedagoger. Just nu hade förskolan tema Rymden. Museipedagogen hade
inför förskolans besök planerat en rymdresa. Museet har egentligen ingen
rymdutställning. Barnen får i uppgift att se vad museets konst har med rymden
att göra. Barnen får en rymdhjälm och får kliva på rymdfartyget. Under museibesöket
får barnen möta vad de uppfattar som en ”rymdgris”, en dinosaurietand som
hamnat i rymden och en rymdvarelse. Både rymdgrisen, tanden och rymdvarelsen bestod
egentligen av andra vanliga motiv. Men barnen såg detta och då får man ta till
sig deras tolkning.
Detta är ett otroligt
inspirerande och roligt sätt att besöka ett museum. Låta barnen upptäcka något
helt annat. Jag tänker att när man besöker museum vill man ofta besöka en
speciell utställning som har med temat att göra. Men genom att göra på detta sättet
ser man museet med helt andra ögon. Jag tror att man skulle kunna arbeta så här
med vilket tema du än har i förskolan.
Länkar:
http://goteborgsstadsmuseum.se/
http://www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet/
http://gnm.se/sv/Vastarvet/Verksamheter/Goteborgs-Naturhistoriska-museum/
Förskolan Tema rymden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar