2015-02-23

Museibesök Göteborg


Förra veckan besökte vi tre museer i Göteborg, Stadsmuseet, Världskulturmuseet och Naturhistoriska museet.
Stadsmuseet bestod av två våningar. Den första våningen var mer en "klassisk" utställning. Där visade de 1700-talets Göteborg med Ostindiefararen och utställningen Barnhemsbarnen. På andra våningen fanns "Barnens museum". Barnens museum var ett ställde där barnen fick klättra, springa, läsa, bygga och leka. Under mitt besök var det många barn med föräldrar där samt en förskola som besökte den delen av museet.


De översta bilderna visar miljön på utställningen 1700-talets Göteborg. De understa bilderna visar Barnens museum.

Uppdatering 22 Maj: Efter att diskuterat mitt besök med en annan student framkommer det att "Barnens museum" ska visa en bild av Göteborg. Det är något som jag inte alls förstod under mitt besök. Därför skulle det varit bra om museet skrivit ut sin tanke med Barnens museum. 

Världskulturmuseet hade två utställningar vid mitt besök. Den första utställningen hette "Wiphala" och handlade om Wiphala som är en flagga och berättelsen kring denna. Den andra utställningen hette "Jordlingar" och här kunde hela familjen utforska en värld. Jag fick känslan av att jag var en utomjordning och spanade på vad människorna på jorden gjort för något. Här fanns det en liten utställning om människor, men också möjligheten att bygga, klättra, lyssna på musik, göra musik och upptäcka rymden. 



Naturhistoriska museet ställer ut ca 10 miljoner djur. Utställningen visar allt från celler till elefanter. Museet har olika avdelningar. En avdelning med de stora djuren som elefant, noshörning, älg, varg och så vidare. Sedan en avdelning för fåglar, en för fiskar och en valavdelning. Det fanns även en avdelning om människokroppen. Under mitt besök var avdelningen med smådjur (ormar, spindlar, fjärilar och så vidare) avstängd för ombyggnad.



Efter mina museibesök tänker jag att man kan besöka museet med sin barngrupp som en tema- start. Att besöka det lokala museet och använda sig av det i temaarbetet, gå dit tillsammans med barnen och se vad som fångar deras intresse. Kanske man bör gå fler än en gång. Vad är det barnen fastnar för? Är det valen på Naturhistoriska eller är det rymden på Världskulturmuseet? Jag tänker att man kan hämta inspiration från museet och arbeta med detta hemma i förskolan tillsammans med barnen. Vid ett sådant tema tror jag det är viktigt med ett samarbete mellan förskolan och museet. Att barnen får komma tillbaka till museet och upptäcka vidare. Jag tycker också att det är viktigt att vi pedagoger tar kontakt med museets pedagoger för ett samarbete. Dessa museipedagoger kan alla fakta om museet som vi förskollärare inte har kunskap om. Samt att vi pedagoger kan få möjlighet att observera barnens intresse under besöket.

Vidare tänker jag att museibesök kan användas för att barnen ska få en positiv upplevelse. Att inte göra det för krångligt, utan att bara besöka till exempel Stadsmuseet i Göteborg och Barnens museeum. Här får barnen leka och röra sig. Barnen få pilla och ta på allt, som man annars inte får göra på museum. Förhoppningsvis får barnen ett trevligt intryck av att besöka museum. Pedagogerna kan visa delar av museet för barnen, den stunden de klarar av att vara koncentrerade. Därefter får barnen gå och leka. På en utställning som "Jordlingar" på Världskulturmuseet tror jag inte barnen är medvetna om att de på ett museum matas med ett kulturarv, utan här får de leka mitt i en pågående utställning. Det är viktigt att jag som pedagog tar chansen att pratar och diskuterar med barnen vad de ser och upplever.

Nyligen läste jag tidningen Förskolan Nr: 1 2015. Där stod det om en förskola som har ett nära samarbete med det lokala museet. Förskolan besökte ofta museet och tog hjälp av museets egna pedagoger. Just nu hade förskolan tema Rymden. Museipedagogen hade inför förskolans besök planerat en rymdresa. Museet har egentligen ingen rymdutställning. Barnen får i uppgift att se vad museets konst har med rymden att göra. Barnen får en rymdhjälm och får kliva på rymdfartyget. Under museibesöket får barnen möta vad de uppfattar som en ”rymdgris”, en dinosaurietand som hamnat i rymden och en rymdvarelse. Både rymdgrisen, tanden och rymdvarelsen bestod egentligen av andra vanliga motiv. Men barnen såg detta och då får man ta till sig deras tolkning.
Detta är ett otroligt inspirerande och roligt sätt att besöka ett museum. Låta barnen upptäcka något helt annat. Jag tänker att när man besöker museum vill man ofta besöka en speciell utställning som har med temat att göra. Men genom att göra på detta sättet ser man museet med helt andra ögon. Jag tror att man skulle kunna arbeta så här med vilket tema du än har i förskolan.

_______________
Länkar:
http://goteborgsstadsmuseum.se/
http://www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet/
http://gnm.se/sv/Vastarvet/Verksamheter/Goteborgs-Naturhistoriska-museum/
Förskolan Tema rymden 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar